16.03.2020 Урок 1. Розв'язування квадратних рівнянь.

Для початку розглянемо схему, що відтворює основні змістові лінії шкільного курсу алгебри та зв'язок між ними:
    
     План вивчення нового матеріалу
1.     Означення квадратного рівняння. Коефіцієнти квадратного рів­няння.
2.     Зведене квадратне рівняння.
3.   Неповне квадратне рівняння. Види неповних квадратних рівнянь.

    Давайте почнемо знайомство з квадратними рівняннями за допомогою таблиці-конспекту:

(занотуйте собі в зошит)

  Виконання письмових вправ:
1.     Укажіть у квадратному рівнянні його коефіцієнти:

а) 5х² – 9х + 4 = 0;

    a = 5, b = -9, c = 4



б) х² + 3х – 10 = 0;

в) -х² – 8х + 1 = 0;

г) -4х² + 5х = 0;
д) 6х² – 30 = 0;
є) 9х² = 0.

2. Запис квадратного рівняння із заданими коефіцієнтами. Запишіть квадратне рівняння, коефіцієнти якого дорівнюють:
а) а = 2; b = -3; с = 1;
    2x² - 3x + 1 = 0; 

б) а = 3; b = 0; с = -7;
в) а = -1; b = 4; с = 5;
г) а = - 6; b = -2,4; с = ¹/₃;      
д) а = 1; b = ; с = 0;
є) а = 2; b = 0; с = 0.

3. Запис зведеного квадратного рівняння, рівносильного даному. Запишіть зведене квадратне рівняння, рівносильне даному:
а) 2х2 +   6 = 0;
    x² + x - 3 = 0.

б) -4х2 – 10х + 8 = 0.

4.     Зведення цілого рівняння до виду ах2 + bх + с = 0 шляхом тотожних перетворень.
Зведіть рівняння до виду ах2 + bх + с = 0:
a(2x – 1)(2x + 1) = x(2x + 3);
     4x² - 1 = 2x² + 3x
     4x² - 1 - 2x² -3x = 0
     2x² - 3x - 1 = 0

б) (3х + 2)2 =  + 2)(x  3);
в)  + 1)(х + 2) = (2х – 1)(x  2);
г) (х + 3)(3х – 2) = (4х + 5)(2х – 3).

5.     Розв'язування неповних квадратних рівнянь.

1) Розв'яжіть рівняння: 
а) х2 – 36 = 0
    x² = 36
    x² = (±6)²
    x = ±6
б) 2 – 4 = 0
в) х2 + 49 = 0.

2) Розв'яжіть рівняння: 
а) х2  3х = 0
    x(x - 3) = 0
    x₁ = 0,  x₂ = 3.

б) -5х2 + 20х = 0
в)  х2 + 3,5х = 0.

3) Розв'яжіть рівняння: 
а) 3х2 –  = 0
    x(3x - 4) = 0
    x₁ = 0, x₂ = -1¹/₃

б) -5х2 +  = 0
в) 10х2 +  = 0;
г) 4a2  3a = 0;  
д) 6z2  z = 0; 
e) 2y + y2 = 0.

4) Знайдіть корені рівняння: 
а) 2 – 9 = 0
    (2x)² = 9
    (2x)² = (±3)²
     2x = ±3
     x = ± 1¹/₃

б) 2 + 3 = 0
в) -0,1х2 + 10 = 0;
г) 6v2 + 24 = 0
д) 3т2 – 1 = 0.

6.     Розв'язування рівнянь, що зводяться до неповних квадратних рів­нянь шляхом застосування властивостей рівносильних перетворень.
1) Розв'яжіть рівняння:
а) 7  – 2 = 7 + 0,5х2
    -1,5x² = 0
     x² = 0
     x = 0

б) – 3х = 2х
в) 2х(х – 3) = х2.

2) Розв'яжіть рівняння:
а) х2 – 13х + 8 = 2 – 13х
    2x² = 8
     x² = 4
     x² = (±2)²
     x = ±2
     
б) х(х + 1) = х + 24;
в) 2 – (5х – 1) = 17 – 5х
г) 0,3х(х – 4) + 1,2х – 2,7 = 0.

3) Знайдіть корені рівняння:
а) 2 – 7х + 3 = 2 + 2х + 3
    2x² - 9x = 0
    x(2x - 9) = 0
    x₁ = 0, x₂ = -4,5

б) 4 – 6х – х2 = 9х+ х + 4;
в) 2(х2 + х – 3) = 5х2 – 6
г) (х + 2)2 + (х – 2)2 = 3х2 – 9;
д) 2 + 9x  1 = (2x + 1)(2x  1)
є) 4(х2 – 2) = х(1 – х) – 8;
ж) 0,2х2 – х(0,5х – 1) = х – 9
з) 0,3х(х – 4) + 1,2х – 2,7 = 2,7.

4) Знайдіть корені рівняння:
а) (х + 3)(х – 4) = -12;
     x² - 4x + 3x - 12 = -12
     x² - x = 0
     x(x - 1) = 0
     x₁ = 0, x₂ = 1

б) (3х – 1)– 1 = 0;
в) 3х(2х + 3) = 2х(х + 4,5) + 2
г) 18 – (х – 5)(х – 4) = - х2;
д) (x  1)(х + 1) = 2(x2  3).


7.     Знаходження дискримінанта квадратного рівняння та визначення
кількості коренів цього рівняння.
1) Для квадратного рівняння знайдіть дискримінант і вкажіть кіль­кість його коренів:
а) 2  3х + 1 = 0;
    D = (-3)² - 4∙2∙1 = 9 - 8 = 1
   D > 0 ⇒ маємо 2 корені

б) 4х2 + 4х + 1 = 0
в) -3х2 + 6x  4 = 0.

2)  Обчисліть дискримінант квадратного рівняння і вкажіть число
його коренів:
а) 2 + 3х + 1 = 0;
    D = (3)² - 4∙2∙1 = 9 - 8 = 1
   D > 0 ⇒ маємо 2 корені

б) 2 + х + = 0
в) 2 +  + 1 = 0
г) х2 + 5х  6 = 0.

8.     Розв'язування квадратного рівняння за формулою.
1) Розв'яжіть рівняння:
а) х2 –  + 5 = 0
    D = (-6)² - 4∙5∙1 = 36 - 20 = 16 = 4²
   D > 0 ⇒ маємо 2 корені
   x₁ = (6 + 4)/2 = 10/2 = 5
   x₂ = (6 -  4)/2 = 2/2 = 1

б) х2 +   12 = 0
в) х2 +  + 10 = 0
г) х2 – 3х + 4 = 0;
д) х2 – 10х + 25 = 0
є) х2 –   21 = 0.

2) Розв'яжіть рівняння:
а) 2 – 5х + 3 = 0
    D = (-5)² - 4∙3∙2 = 25 - 24 = 1
   D > 0 ⇒ маємо 2 корені
   x₁ = (5 +1)/4 = 6/4 = 1,5
   x₂ = (5 - 1)/4 = 4/4 = 1

б) 2х2 + х  1 = 0
в) 3х2 +   2 = 0
г) 2 – 4х + 1 = 0;
д) 2 – 3х + 2 = 0
є) 2 –   1 = 0.

3) Розв'яжіть рівняння:
а) 3х2 –  + 4 = 0
    D = (-7)² - 4∙4∙3 = 49 - 48 = 1
   D > 0 ⇒ маємо 2 корені
   x₁ = (7 + 1)/6 = 8/6 = 1¹/₃
   x₂ = (7 - 1)/6 = 6/6 = 1

б) 2 – 8х + 3 = 0
в) 3х2 – 13х + 14 = 0;
г) 2  9y + 10 = 0
д) 2  6y + 1 = 0
є) 2 + х  33 = 0;
ж) у2 – 10 24 = 0
з) р2 + р  90 = 0.

9.     Не розв'язуючи квадратного рівняння, вказати ті з них, які мають задану кількість коренів.
1) Не розв'язуючи рівняння, вкажіть ті з них, які мають один корінь:
а) 2 + 6х + 1 = 0;  (тому що це рівняння (3x + 1)²)
б) 3х2 – х  4 = 0; 
в) 2х2  16х + 32 = 0.

2) Яке з рівнянь не має коренів:

а) х2 + 2х  7 = 0; 
б) 2х2  3х + 8 = 0; 
в) 3х2 + 5х + 4 = 0?

Засвоєння матеріалу і виконання завдань даної теми розраховано на тиждень (2 години навчального плану), тому перевірка завдань буде виконуватися в наступну п'ятницю. Всі розв'язання учнями робляться в робочому зошиті, фотографуємо і скидаємо на електронну пошту vedmochka.v@gmail.com з поміткою "Д/З 8 клас алгебра"


Домашнє завдання: § 18-19, №№ 595, 597, 602, 604, 614, 639, 646, 660
    Он-лайн тестування: за кодом 103326



Немає коментарів:

Дописати коментар